About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Thursday, January 1, 2009

Kisah Malibu Rock

Madzi Hasan

Cerita di bawah saya ambil, terjemah dan sesuaikan daripada sebuah buku yang ditulis oleh Robert H.Schuller.

Cerita ini adalah tentang seketul batu. Ia bukannya cerita batu belah batu bertangkup tetapi ia adalah sebuah cerita benar. Ianya berlaku di sebuah bandar peranginan bernama Malibu yang terletak di California, Amerika Syarikat. Malibu terletak di antara banjaran bukit-bukau dan persisiran pantai yang menghadap ke Lautan Pasifik.

Di atas salah sebuah bukit di pinggir bandar Malibu, tersergam berdiri seketul batu besar yang telah wujud di situ sejak beribu-ribu tahun dahulu. Sejak kawasan tersebut didiami oleh manusia, tiada siapapun mempedulikan batu besar tersebut. Hinggalah pada suatu hari, seorang penduduk di Malibu melihat ke arah batu tersebut lantas terfikir, “Kalaulah batu besar itu jatuh ke bawah, rumahku akan hancur berkecai.” Lalu dia berusaha meyakinkan jiran-jirannya tentang kemungkinan itu dan menubuhkan sebuah jawatankuasa bertindak. Mereka membuat persediaan untuk menyaman pihak berkuasa jika batu itu betul-betul jatuh dan merosakkan harta benda mereka. Mereka berhujah bahawa daripada hasil kajian mereka, batu itu telah menunjukkan tanda-tanda pergerakan yang mencurigakan.

Setelah digertak dengan tindakan saman, pihak berkuasa cepat-cepat memikul tanggungjawab untuk membuang batu tersebut. Dalam sekelip mata sahaja, batu besar yang tidak bernama itu menjadi berita sensasi di seluruh Amerika Syarikat dan mula dikenali dengan nama Malibu Rock. Pihak berkuasa menggunakan dua buah jentolak untuk menolak batu tersebut, tetapi kekuatan kedua-duanya tidak berdaya menggerakkan batu itu walaupun seinci. Kemudian, mereka menggunakan helikopter untuk menarik batu itu dengan tali kabel yang tebal sambil dibantu oleh dua jentolak tadi. Batu itu masih tidak berganjak dari tempatnya.

Akhirnya, mereka menggunakan satu kekuatan yang tiada tandingannya iaitu pancutan air deras. Selama empat hari empat malam batu tersebut disembur dengan beribu-ribu gelen air dengan kederasan tinggi. Setelah empat hari, batu yang telah longgar itu akhirnya berjaya dicabut setelah helikopter dan jentolak digunakan semula. Hasil pekerjaan mereka itu mengejutkan semua orang kerana mereka mendapati rupa-rupanya sebahagian besar batu itu tertanam jauh ke dalam tanah. Oleh itu, kemungkinan untuk ia jatuh dengan sendirinya tidak akan berlaku sekurang-kurangnya untuk sejuta tahun lagi.

Walau bagaimanapun, tugas itu telah pun selesai. Batu itu telah tercabut lalu bergolek jatuh ke tengah-tengah lebuhraya. Satu juta dolar wang pembayar-pembayar cukai telah digunakan untuk menanggung kos operasi tersebut. Kesan ketiadaan batu itu bertukar menjadi satu ironi bagi penduduk-penduduk yang mendesak penghapusannya. Apa yang mereka takuti, iaitu kerosakan harta benda mereka, akhirnya menjadi kenyataan. Rumah-rumah mereka telah rosak kerana apabila hujan turun, lumpur akan mengalir dari bukit tersebut. Selama ini batu itulah yang memperkukuhkan struktur bukit tersebut. Rupa-rupanya mereka telah membuang teman setia mereka sendiri.

Pada masa yang sama, seorang pengukir muda dari Australia mengikuti siaran media tentang batu tersebut dari bilik hotelnya di Los Angeles. Apabila dia mendapat tahu yang batu tersebut akan jatuh, dia bergegas ke Malibu untuk menyaksikan peristiwa bersejarah itu. Beliau terus mendekati pegawai-pegawai Jabatan Lebuhraya dan berkata, “Saya mahu membeli batu ini.” Mereka mentertawakannya lalu dengan senang hati menjual batu tersebut kepadanya dengan harga seratus dolar. Bukan itu sahaja, pegawai-pegawai tersebut memberi satu syarat kepadanya supaya mengalihkan batu tersebut dari atas lebuhraya itu dalam tempoh 48 jam. Bayangkanlah betapa leganya perasaan pegawai-pegawai kerajaan tersebut.

Syarat itu tidak melemahkan semangat anak muda itu walaupun batu itu dianggarkan seberat 20 tan. Dia kembali ke Los Angeles untuk meyakinkan saudagar-saudagar di sebuah pusat membeli-belah yang batu besar itu akan diukir sehingga menjadi bahan tarikan yang indah di tempat tersebut. Dia berjaya mengumpulkan pelaburan berjumlah 20 ribu dolar dan esoknya batu itu dibawa ke Los Angeles. Selama empat bulan dia bekerja 10 jam sehari untuk memahat dan mengukir batu itu menjadi bentuk seorang pelakon koboi yang terkenal, John Wayne. Menurutnya, batu itu mempunyai ciri-ciri persamaan dengan John Wayne iaitu ‘teguh dan sukar dijatuhkan’.

Di Arizona, seorang jutawan yang juga seorang peminat John Wayne mendengar tentang ukiran dan kemasyhuran batu tersebut. Beliau datang kepada pengukir muda itu dan menawarkan untuk membeli batu tersebut. Harganya, satu juta dolar. Dan khabar angin yang terbaru menyatakan bahawa jutawan itu akan mempamerkan ukiran batu itu di dalam Muzium J. Paul Getty – yang terletak hanya beberapa kilometer dari bukit tempat asal batu tersebut. Jadi, ada orang yang melihat batu itu sebagai ancaman, manakala anak muda itu melihatnya sebagai peluang keemasan.

Ada dua jenis manusia di dalam ini – mereka yang melihat segala-galanya mustahil dan mereka yang melihat segala-galanya tidak mustahil. Golongan yang pertama sentiasa mencari jalan untuk mengelakkan bahaya yang belum terjadi. Mereka mahu segala-galanya terjamin selamat dan bebas dari risiko. Golongan yang kedua pula percaya bahawa tiada jalan lain untuk mencapai kejayaan selain daripada menghadapi sedikit bahaya dan kesusahan. Dengan keyakinan dan ketabahan, mereka boleh menukar batu penghalang menjadi batu loncatan.


No comments:

Post a Comment