About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Friday, January 2, 2009

Falsafah Keadilan

Madzi Hasan


“Tapi ini tak adil!” Berapa kerapkah kita mendengar perkataan tersebut? Kita boleh mendengarnya di tadika, di dalam bilik darjah, di rumah, di padang dan di taman. “Kenapa adik dapat sikit, kakak dapat banyak?” desak anak kecil yang baru berusia 6 tahun.

Kesedaran tentang konsep keadilan bermula sejak awal. Walaupun kanak-kanak berusia 6 tahun mungkin tidak dapat memahami makna keadilan tetapi dia boleh merasakan bila dia dilayan dengan tidak adil. Sebenarnya keadaan ini bukan hanya berlaku kepada kanak-kanak. Orang dewasa juga, melainkan ahli-ahli falsafah, sukar untuk menghuraikan makna keadilan. Tetapi, sepertimana juga kanak-kanak, desakan perasaan untuk keadilan hanya akan menyerlah apabila ketidakadilan berlaku.

Apakah sebenarnya keadilan? Apakah ia sebenarnya, yang dengan ketiadaannya, akan mewujudkan laungan dan desakan yang menggegarkan? Ahli-ahli falsafah zaman silam telah meletakkan keadilan sebagai nilai tertinggi atau kebaikan teragung. Hari ini, konsep keadilan terus menjadi tema yang penting terutamanya dalam bidang politik dan pemerintahan. Perkataan keadilan juga telah dijadikan nama kepada parti-parti politik termasuk di Malaysia.

Secara ringkas, keadilan adalah suatu keadaan yang dimahukan oleh semua orang. Semua orang mendakwa ia berhak untuk keadilan. ‘Keadilan’ menjadi satu label yang amat berguna untuk memperkukuhkan apa juga matlamat yang ingin mereka capai. Sejak beribu-ribu tahun, setiap protagonis di dalam setiap konflik, peperangan, revolusi, tindakan mahkamah, pilihanraya dan pertengkaran kecil cenderung untuk membuktikan bahawa keadilan berada di pihak mereka.

Oleh itu, adakah keadilan tidak lebih daripada satu simbol yang boleh membangkitkan emosi, sebagaimana satu hentakan di meja apabila kita marah? Adakah ia hanya satu alat yang boleh memberikan gambaran yang besar kepada satu objektif yang kecil? Dalam Revolusi Perancis, rakyat melaungkan “Keadilan!” sedangkan perkara sebenar yang mereka mahukan adalah “Roti!”.

Sungguhpun demikian, pastilah keadilan berbeza daripada roti, kerana ia bukanlah satu objek tetapi satu idea. Sebagaimana idea-idea tentang Kebenaran, Kebebasan dan Keberanian, ia tergolong sebagai salah satu nilai yang menjadi asas kepada apa yang dinamakan idealisme. Hampir semua agama dan semua tamadun mengiktiraf kedudukan keadilan sebagai salah satu nilai yang ideal. Dari idea keadilan muncullah pula undang-undang sebagai alat untuk mencapai dan mempertahankan keadilan.

Di dalam buku A Theory of Justice, seorang pakar jurispruden (jurispruden ialah ilmu falsafah tentang undang-undang) yang bernama John Rawls menyatakan keadilan adalah sesuatu yang wujud di dalam masyarakat adil. Masyarakat yang adil adalah satu masyarakat yang mana setiap orang bersetuju untuk menjadi ahlinya jika diberi pilihan. Dan pilihan itu pula mesti dibuat dalam keadaan setiap orang tersebut tidak mengetahui tentang kedudukannya dan perihal keadaannya di dalam masyarakat itu. Sebagai contoh, sekumpulan pelaut akan belayar di dalam satu kapal tetapi mereka tidak mengetahui siapa yang akan menjadi nakhoda, kelasi, tukang masak atau tukang kayu di dalam kapal tersebut. Di dalam satu masyarakat adil, setiap orang pelaut tersebut seharusnya berfikir seperti berikut : “Kalaupun aku hanya akan menjadi kelasi, aku akan bersetuju jika nakhoda mempunyai bilik kabinnya sendiri supaya tidurnya tidak terganggu dan dia tidak membuat sebarang kesilapan yang boleh menyebabkan kapal ini karam.”

Menurut Rawls, perumpamaan ini boleh dipakai di dalam satu masyarakat sebenar. Oleh itu, keadilan adalah satu susunan atau peraturan sosial yang dipersetujui oleh semua orang tanpa mempedulikan di mana kedudukannya di dalam masyarakat itu. Secara mudah, kita boleh mengatakan bahawa keadilan adalah untuk semua dan mesti diterima oleh semua.

Dari sudut pandangan seorang Muslim, teori yang dibawa oleh Rawls itu tadi lebih mudah lagi difahami dengan satu takrifan tentang keadilan yang amat terkenal – iaitu meletakkan sesuatu pada tempatnya. Untuk memastikan sesuatu itu terletak pada tempatnya yang sebenar, maka orang Islam memerlukan tasawwur (worldview) ataupun pandangan alam yang boleh memandu kita melakukan keadilan. Sebagai contoh, Islam meletakkan nilai tertinggi kepada aqidah tauhid, oleh itu mereka yang murtad telah melakukan satu kezaliman yang terbesar iaitu dengan sengaja memilih kekufuran. Menurut hukum Islam, hukuman yang adil kepada kezaliman yang sedemikian adalah mencabut haknya daripada terus hidup di bumi Allah ini.

Keadilan datangnya dari Allah. Salah satu daripada nama-nama Allah ialah “Yang Maha Adil”. Keadilan itu juga biasanya digandingkan dengan konsep kebenaran – kerana tanpa mengetahui kebenaran kita tidak dapat meletakkan sesuatu pada tempatnya. Di dalam Surah Al-Maaidah, Allah menyebutkan :
“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu selalu menjadi orang yang menegakkan kebenaran kerana Allah dan menjadi saksi pada keadilan.” Dari ayat ini, kita dapat membuat kesimpulan bahawa kebenaran dan keadilan tidak dapat dipisahkan.

Seorang Muslim meyakini bahawa keadilan sebenarnya berpunca dari Tuhan dan dibimbing oleh wahyu iaitu Al-Quran. Naluri untuk keadilan, sebagaimana yang ditunjukkan oleh anak kecil di dalam perenggan pertama tulisan ini, telah sedia wujud di dalam jiwa setiap manusia. Bagi orang Islam, menerimanya adalah ketaatan, menegakkannya adalah satu kewajipan dan memperjuangkannya adalah jihad. Dalam urutan keutamaan yang ditentukan oleh Islam, keadilan terletak di tempat yang tinggi. Ketinggiannya itu mengatasi perkara-perkara lain seperti kestabilan, kemakmuran ekonomi ataupun perpaduan umat. Hanya apabila keadilan telah ditegakkan dan kezaliman dihapuskan, maka kebaikan-kebaikan yang lain itu akan terlaksana dengan mudah.

1 comment:

  1. perkongsian ilmu yang amat menarik serta padat dengan huraian yang mantap :) terima kasih admin.

    ReplyDelete