About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Monday, September 24, 2012

KENYATAAN MEDIA TENTANG PROJEK TEBUSGUNA TANAH DI BAGAN DATOH


  1. Pada 15hb Februari 2012, Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (“PKNP”) telah menandatangani Perjanjian Pemajuan Bersama (Joint Development Agreement) dengan sebuah syarikat swasta bagi projek tebusguna tanah seluas 3,400 ekar di Bagan Datoh yang dinamakan sebagai Perak Eco-Industrial Hub. 

  1. Kerajaan Barisan Nasional Negeri Perak telah memberi kelulusan kepada PKNP untuk terlibat dalam projek usahasama tersebut pada 7hb Disember 2011 dan PKNP memegang kepentingan sebanyak 20% di dalam syarikat pemaju tersebut.

  1. Projek ini melibatkan proses menambak laut sehingga membentuk satu pulau buatan manusia dengan keluasan 3,400 ekar dengan tujuan untuk dijadikan sebuah kawasan industri yang akan menempatkan kilang besi, pelabuhan, industri perkapalan dan lain-lain industri berkaitan.

  1. Projek tebusguna tanah laut adalah satu alat pembangunan yang lazimnya digunakan di negara atau wilayah yang kekurangan tanah seperti Belanda, Jepun, Singapura dan Pulau Pinang. Apakah rasionalnya Kerajaan Barisan Nasional Negeri Perak meluluskan projek penambakan laut bagi satu kawasan yang amat besar iaitu seluas 3,400 ekar sedangkan Perak masih belum kekurangan tanah? Selain daripada itu, taman-taman perindustrian yang berserakan di dalam negeri ini masih banyak lagi yang belum dimanfaatkan akibat kelembapan kemasukan pelaburan asing.

  1. Kawasan yang terlibat dengan projek tebusguna ini merangkumi tiga perkampungan nelayan masyarakat Tionghua di Bagan Datoh, iaitu Bagan Pasir Laut, Bagan Sg Belukang dan Bagan Sg Tiang dan beberapa kampung  tradisional Melayu yang didiami oleh nelayan-nelayan pesisir pantai.

  1. Kerajaan Barisan Nasional Negeri Perak sepatutnya mengambil kira kesan projek seperti ini kepada alam sekitar dan kehidupan nelayan-nelayan di seluruh Bagan Datoh atas faktor-faktor berikut:

-          proses penambakan laut akan menjejaskan hidupan laut seperti terumbu karang, ikan dan tumbuhan dasar laut akibat perubahan kelajuan ombak dan arah aliran arus.

-          aktiviti pengisian pasir akan meningkatkan kekeruhan air dan menjejaskan pertumbuhan plankton yang menjadi makanan hidupan laut lalu mengurangkan pembiakan ikan.


-          kewujudan pulau buatan manusia akan menyebabkan perubahan arus laut yang mengakibatkan hakisan di pinggir-pinggir pantai.

-          haiwan-haiwan seperti burung laut dan tumbuh-tumbuhan seperti pokok-pokok kayu bakau akan terjejas dengan teruknya.

-          kegiatan masyarakat nelayan dan industri yang sedia ada seperti industri burung walit dan kolam-kolam ternakan udang akan mengalami kesan buruk.

-          projek tebusguna yang berdekatan dengan penempatan nelayan pasti akan menyebabkan penempatan bagi nelayan-nelayan tersebut terpaksa dipindahkan kerana kawasan tersebut sudah tidak sesuai lagi untuk aktiviti perikanan.


  1. Pihak pemaju akan memerlukan RM15 bilion untuk melaksanakan pembinaan kawasan industri ini termasuk membina kilang besi waja dan pastinya pemaju memerlukan pembiayaan daripada institusi kewangan. Kami bimbang sekiranya tanah milik Kerajaan Negeri seluas 3,400 ekar tersebut dijadikan cagaran sedangkan tiada jaminan yang projek ini akan berjaya menarik pelabur-pelabur untuk membeli lot-lot perindustrian di atas tanah tebusguna tersebut.

  1. Kami khuatir projek ini akan mengulangi kesilapan Kerajaan Barisan Nasional memberikan hakmilik tanah seluas 84 ekar di Bagan Pasir Laut, Bagan Datoh kepada Ghadaf Marble Sdn Bhd pada tahun 1997 sedangkan tanah tersebut masih didiami oleh hampir 200 keluarga nelayan sejak puluhan tahun. Tanah tersebut telah dicagarkan kepada bank tetapi selepas 15 tahun berlalu pelabuhan yang dijanjikan untuk dibina di atas tanah tersebut masih lagi tidak beroperasi.

  1. Selain daripada kawasan kilang, tanah tebusguna tersebut kononnya akan menempatkan sebuah pelabuhan baru. Apakah keperluannya membina sebuah lagi pelabuhan di Bagan Datoh sedangkan cadangan pelabuhan sedia ada iaitu  oleh Ghadaf Marble Sdn Bhd telah menjadi satu projek gajah putih yang menyakitkan mata? Adalah lebih strategik sekiranya Kerajaan Negeri Perak meningkatkan keupayaan Pelabuhan Lumut daripada membina sebuah pelabuhan baru di atas tanah tebusguna dengan kos yang tinggi.

  1. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selaku Ahli Parlimen Bagan Datoh mestilah memikul tanggungjawab sekiranya apa yang telah terjadi kepada komuniti nelayan di Bagan Pasir Laut berulang sekali lagi. Beliau sepatutnya menumpukan usaha untuk menyelesaikan masalah-masalah nelayan di kawasannya ataupun memastikan projek-projek yang lebih munasabah seperti janji membina sebuah limbungan kapal di Bagan Datoh benar-benar ditepati.

  1. KEADILAN mendesak agar Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir membatalkan kelulusan projek tersebut berdasarkan pertimbangan terhadap impak negatif projek tersebut kepada kehidupan rakyat dan alam sekitar. Kami kesal kerana Kerajaan Barisan Nasional amat ghairah untuk membuat pengumuman-pengumuman projek mega menjelang Pilihan Raya Umum sehingga meminggirkan kepentingan rakyat.


MADHI HAJI HASAN
Naib Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri Perak
merangkap Ketua PKR Cabang Bagan Datoh

21 September 2012

No comments:

Post a Comment