About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Thursday, January 7, 2010

Hari Pertama

Oleh: Madzi Hasan

Salah satu pengalaman yang akan terus diingat bagi kebanyakan orang ialah pengalaman hari pertama di sekolah. Tepat tiga puluh tahun yang lalu, pada 7hb Januari 1980, saya memulai hari baru dengan memasuki alam persekolahan.

Hari ini, curahan memori hari pertama tersebut masih boleh terbayang di dalam minda saya. Antaranya ialah:
- Bangun dari tidur dan mandi dalam kesejukan
- Abah saya menyikatkan rambut saya untuk hari pertama ke sekolah
- Abah saya menemankan saya naik bas sekolah Ipin (Bas Ipin adalah bas sekolah yang terpanjang pada masa itu)
- Masuk ke kelas 1 Merah dengan Cikgu Hafizah yang nampak garang sebagai guru kelas
- Duduk diam-diam di barisan belakang, kerana saya tidak kenal seorang pun murid-murid di situ dan saya juga tidak pernah masuk tadika

Semua orang ada kenangan hari pertamanya. Mungkin banyak orang sudah melupakannya. Tapi tidak bagi saya, kerana nama saya adalah 'ma dzi" yang bermakna "the past" atau "masa lalu".

No comments:

Post a Comment