About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Wednesday, December 9, 2009

PAM TIDAK DIBAIKI PUNCA BANJIR

SINAR HARIAN 8 Disember 2009

RUNGKUP - Penyelenggaraan dan pemantauan yang tidak dilakukan secara kerap terhadap kemudahan sedia ada bagi memastikan sistem saliran berfungsi dengan baik menyebabkan banjir buruk melanda beberapa kawasan di sini.

Pekebun kecil, Tajuddin Ismail, 54, berkata, masalah banjir di beberapa kawasan sekitar Kampung Rungkup Kecil, Kampung Simpang Tiga dan Kampung Sungai Nipah Darat berpunca daripada pam air di Simpang Empat Rungkup yang tidak berfungsi dengan baik.

Menurutnya, hanya satu pam air sahaja berfungsi untuk menyedut air keluar dari kawasan kediaman dan kebun penduduk manakala dua lagi tidak berfungsi.

“Inilah dilema penduduk di sini yang terpaksa menghadapi banjir dan menanggung kerugian apabila tanaman musnah akibat air bertakung dalam kawasan kebun.

“Tiada gunanya bantuan benih pisang oleh kerajaan jika ia tidak mampu membantu menambah pendapatan, malah jika masalah ini tidak diselesaikan, kami akan terus berhadapan masalah banjir,” katanya kepada :Sinar Harian: ketika ditemui semasa meninjau keadaan pam air di Simpang Empat Rungkup, di sini, semalam.

Hadir sama, Naib Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Perak yang juga Ketua Cabang Bagan Datoh, Madzi Hasan.

Tajuddin berkata, kelemahan dari sudut penyelenggaraan menyebabkan kemudahan yang disediakan untuk mengatasi masalah banjir tidak dapat berfungsi dengan baik dan rosak.

“Sebelum ini, masalah kunci air di Bagan Sungai Burung yang tidak diselenggarakan dengan baik berjaya diatasi dengan bantuan pihak bomba dan penyelamat bagi membersih serta memastikan kunci air itu berfungsi semula,” katanya.

Katanya, masalah itu begitu dikesali kerana jabatan sepatutnya bertanggungjawab tidak menjalankan tugas yang diamanahkan kepada mereka.

Sementara itu, Ketua Kampung Pakatan Rakyat (PR) Anuar Zainal Abidin, 54, berkata, beliau secara peribadi begitu kecewa dengan tindakan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) yang gagal menyelenggarakan dengan baik kemudahan sedia ada.

Menurutnya, jika pam itu diselenggarakan dengan baik, masalah banjir yang melanda sekitar kawasan itu tidak seteruk mana kerana air mampu di pam keluar dari kawasan tanaman dan kediaman.

“JPS yang sedia maklum dengan masalah ini seharusnya bertindak segera dengan membaiki pam yang tidak berfungsi sebelum kejadian lebih buruk berlaku,” katanya.

No comments:

Post a Comment