About Me

My photo
Malaysia
Dilahirkan pada tahun 1973 di Bagan Datok, Perak.Mendapat pengajian di UIA dalam bidang undang-undang. Bertugas sebagai peguam di Kuala Lumpur dan Ipoh. Menjadi aktivis Parti Keadilan Rakyat sejak penubuhannya, dan kini diamanahkan sebagai Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Perak dan Ketua Cabang Bagan Datok.

Tuesday, May 5, 2009

CAMRY DAH LELONG, BILA PULA NAK TARIK BALIK HAKMILIK KEKAL KAMPUNG BARU DAN RPT?


Oleh: Madzi Hasan

PERAK NOMBOR 1. Tahniah kepada Kerajaan Perak pimpinan Zambry kerana menjadi kerajaan pertama dalam dunia yang melelong aset kerajaan yang baru berusia tidak sampai 4 bulan. Memang satu tindakan bangang yang nampaknya cuba menjiwai semangat ‘Perak No. 1’.

Pembayar-pembayar cukai di Negeri Perak Darul Ridzuan terpaksa menanggung kos yang tinggi bagi susutnilai kereta-kereta Camry yang masih belum digunapakai itu.

Itu semua tidak mengapa kerana yang penting, apa juga keputusan yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Rakyat mesti dibatalkan oleh Kerajaan Zambry.

Tetapi adakah Zambry dan exco-exconya sudah lupa bahawa isu pembelian Camry bukanlah isu utama sewaktu Nizar memerintah dulu. Camry hanyalah isu sampingan.

SATU MALAYSIA tahu bahawa isu paling panas dan paling bermati-matian mereka tentang ialah pemberian hakmilik kekal kepada penduduk-penduduk kampung baru dan kampung tersusun (RPT). Takkan Zambry buat-buat lupa pulak.

Nizar beri tanah kekal pada Cina! Agenda DAP! Bukankah itu bunyinya jerit-pekik Zambry dan gengnya dulu?

Kalau Zambry sanggup menanggung rugi dengan menjual brand-new Camry demi untuk membuktikan yang mereka tidak setuju benar dengan polisi Pakatan Rakyat, maka bilakah pula polisi pemberian hakmilik kekal ini akan dibatalkan? Dan adakah mana-mana geran kekal yang sudah diberi akan ditarik balik?

Ingat, dulu Pak Lah selalu mengungkapkan kata-kata “walk the talk”. Sebagai orang kesayangan Pak Lah, Zambry mesti kotakan janjinya sebagaimana saranan bekas bosnya itu.

Mana dia Gagasan Melayu Perak? Mana dia pejuang-pejuang Melayu yang berhempas pulas menentang dasar ini dulu? Cepatlah hantar memorandum atau buat demonstrasi depan pejabat Zambry supaya polisi ini cepat-cepat dibatalkan. Kuasa dah ada di tangan orang kome, tunggu apa lagi?

Saya cabar Zambry untuk batalkan dan tarik balik pemberian hakmilik kekal kepada kampung baru dan kampung tersusun. Aiyoo! Ada berani ka?

No comments:

Post a Comment